Ketojenik Beslenme
21
Haz

Ketojenik Diyet

Ketojenik diyet, genel sağlıklı beslenme önerilerinden farklı olarak, yüksek yağlı, orta proteinli, düşük karbonhidratlı bir beslenme düzenidir. Uzun yıllar epilepsi krizlerini yönetmeye yardımcı olmak için kullanılmıştır. Günümüzde obezite ve diyabet için alternatif bir diyet tedavisi olabileceği tartışılmaktadır. Ancak bu konuyu desteleyecek çalışmalar çok azdır.  Özellikle uzun vadeli etkileri tam olarak bilinmemektedir.

Bu diyet düzeninde günlük karbonhidrat alımı 50 gram olmalıdır. Besin değeri yüksek olan meyveler, sebzeler, tam tahıllar ve süt ürünleri gibi besinler karbonhidrat kaynaklarıdır. Ketojenik diyette tüm bu kaynaklardan alınan karbonhidratlar oldukça kısıtlıdır. Diyeti yapanlar genellikle ekmek veya tahıl tüketemezler. Karbonhidrat içerdikleri için meyve ve sebzeler bile sınırlıdır. Bu yüzden ketojenik diyeti uygulamak zordur ve gerekli olmayan durumlarda uygulamak sağlığınızı ciddi bir şekilde tehdit eder.

Özellikle;

  • Pankreas hastalığı
  • Karaciğer hastalığı
  • Tiroid bozukluğu
  • Yeme bozuklukları veya yeme bozuklukları öyküsü
  • Safra kesesi hastalığı veya safra kesesi alınmış olan bireyler ketojenik diyet uygulamamalıdır.

Ketojenik Diyet ve Riskleri

Tüm bireylerde hem kısa hem de uzun vadeli sağlık riskleri bulunmaktadır. Kısa süreli uygulamada yaşayabileceğiniz sağlık problemlerinin başında mide rahatsızlığı, baş ağrısı, yorgunluk ve baş dönmesi gelir. Ayrıca yüksek lifli sebzelerin, meyvelerin ve tahılların tüketilememesi de kabızlık riskini artırabilir. Uzun süre uyguladığınızda yaşayabileceğiniz sağlık riskleri arasında ise böbrek taşları, karaciğer hastalığı, vitamin ve mineral eksiklikleri olarak sıralanabilir. Özellikle A, C, K ve folat vitaminlerinden eksik alım durumu olabilir.

Ketojenik Diyeti ve Zayıflama

Zayıflama için kalıcı çözüm sağlıklı beslenme ve düzenli spor yapmaktır. Ancak son günlerde ketojenik diyet kilo problemi yaşayan bireylerde zayıflama için uygulanmaktadır. Diyet içeriğinin yüksek yağ içermesi ve birçok besini kısıtlamasından dolayı kilo kaybına yardımcı olabilir. Ancak normal beslenme düzenine tekrar geçiş yapıldığında verilen kiloları geri alınabilir.  Buna ek olarak günlük hayatta uygulanabilirliği zor olması ve uzun süre uygulandığında sağlığı ciddi tehdit etmesinden dolayı uzun vadeli ve kalıcı bir uygulama olmaz.

Ketojenik diyette birçok besinin kısıtlanması vücudunuzda biyokimyasal değişikliği de neden olabileceği için mutlaka bir doktor ve diyetisyen gözleminde yapılmalıdır. Uzun süre uygulanması sağlık için sakıncalıdır. Beslenme yetersizlikleri ve diğer sağlık problemleri riski arttığı unutulmamalıdır.