Demir Eksikliğinde Beslenme 1
25
Şub

Demir Eksikliğinde Beslenme

Vücudumuzun ihtiyaç duyduğu temel minerallerden bir tanesi de demirdir. Demir vücuttaki kırmızı kan hücrelerinin hemoglobininde oksijen taşınmasına yardımcı olur. Böylelikle hücreler enerji üretebilir. Ayrıca karbondioksitin giderilmesine yardımcı olur.

Demir gıdalarda yaygın olarak bulunmasına rağmen bazı insanlar günlük olarak ihtiyaç duydukları miktarı alamayabilir. Vücudun demir depoları çok düşük olduğunda, oksijeni etkili bir şekilde taşımak için yeterli sayıda kırmızı kan hücresi yapılamaz ve demir eksikliği olarak bilinen anemi oluşur. Demir eksikliği tedavisi gerekiyorsa mutlaka bir doktor tarafından takviye belirlenmeli bir diyetisyen tarafından beslenme planlanmalıdır.

Bebeklerde demir eksikliği

Bebeklerin beyin gelişimi ve büyümesi için demire ihtiyacı vardır. Yaşamın ilk dört-altı ayı için yeterli miktarda demir depolarlar. Prematüre, düşük doğum ağırlıklı ve emzirilen bir bebek için bir çocuk doktoru tarafından bir destek önerilebilir. Bebeklerin altıncı ayından sonra demir ihtiyacı artmaktadır. Bu nedenle bebeğin gelişimsel olarak hazır olduğunda katı gıdalara geçilmesi, demir kaynaklarının sağlanmasına yardımcı olabilir. Çoğu bebek maması bu yüzden demir ile güçlendirilmiştir.

Demir eksikliği ve belirtileri

Demir seviyeleri düşük olduğunda;

  • Yorgunluk
  • Halsizlik
  • Vücut ısısını koruma zorluğu
  • Soluk cilt ve tırnaklar
  • Saç dökülmesi
  • Baş dönmesi
  • Baş ağrısı gibi belirtiler ortaya çıkar.

 

Besinlerdeki demir 

Gıdalardaki demir iki çeşittir: hem ve hem olmayan. Et, deniz ürünleri ve kümes hayvanları gibi hayvansal gıdalar her iki türü de sağlar ve vücut tarafından daha iyi emilir. Hem olmayan demir, ıspanak ve fasulye gibi bitkisel gıdalarda, pirinç ve ekmek gibi zenginleştirilmiş tahıllarda ve bazı güçlendirilmiş kahvaltılık tahıllarda bulunur.

Demir eksikliğinde beslenme

  • Siyah çayı yemeklerden 45 önce ve sonra şekersiz olarak için ve günlük tüketimini 3-4 çay bardağı ile sınırlandırın.
  • Başta kırmızı et olmak üzere kümes hayvanları ve balığı daha sık tüketin.
  • Koyu yeşil yapraklı sebzeler gibi demir açısından zengin gıdalar varsa yanında C vitamini tüketmek demir emilimini artırır. Bu yüzden kahvaltılarınızda taze sıkılmış portakal suyu, ev yapımı limonata tüketebilir ya da yeşillikli salatanıza bol limon sıkabilirsiniz.
  • Her gün bir tatlı kaşığı pekmeze bir iki damla limon sıkarak tüketin.
  • Sebze yemeklerinizin yanına salata yerine yoğurt/ayran/cacık, et yemeklerinizin yanına yoğurt/ayran/cacık yerine bol limonlu salata tercih edin.
  • Doktorunuzun önerdiği demir ilacını düzenli kullanın.