Okul Çağında Obezite
25
Mar

Çocukluk Çağı Obezitesi için Öneriler

Çocukluk çağı obezitesi için öneriler günümüzde daha önem kazanmaktadır. Çünkü çocukluk çağı obezitesi prevelansı en fazla pediatrik beslenme problemidir ve günümüzde çocuklar daha küçük yaşlarda obez olmaktadırlar. En büyük neden aslında tüketilen kaloriler ve harcanan kaloriler arasındaki enerji dengesizliğidir. Buna ek olarak büyük porsiyon seçimi, öğünlerden posalı ve mikro besin ögelerinden zengin besinlerin çıkartılması, yağ miktarı yoğun gıdaların alımının artması, birçok çalışma biçiminin hareketsizliği arttırması, fiziksel hareketsizlik artışı, sağlık, tarım ve eğitim gibi sektörlerde kalkınma ve destekleyici politikaların eksikliği de obezitenin başlıca nedenleri olarak sıralanabilir.

Okul Çağında Çocuklar Nasıl Beslenmeli?

Ailelerin çocuğun beslenme davranışlarında çocuğa örnek olduğu unutulmamalıdır. Bu yüzden yaşam şekli değişikliklerine tüm aile katılmalıdır ve aile bireylerinin çocuğa karşı tutumu tutarlı olmalıdır.

Çocuğunuzun nerede, ne zaman ve ne yiyeceğine siz karar verirsiniz ancak ne kadar yemek yiyeceğini çocuğunuz belirler.

Çocuğunuza besinlerin yararları oyunlarla anlatılmalı, onun seçim yapmasına izin vermelisiniz ve hiçbir besin yasaklamamalı, ancak şekerlerle tatlandırılmış içecek tüketimini en aza indirilmeli ya da tamamen kesmeniz onun için daha sağlıklı olur.

Çocuğunuzun oral motor gelişimine uygun gıdalar sunun. Ona küçük porsiyonlar sunmayı tercih edin. Örneğin, yumruğunun boyutu kadar miktarı temel alabilirsiniz. Sessiz ve dikkatinin dağılmayacağı bir ortamda beslenmesine özen gösterin.

Yemeğinizi ailece belirli saatte düzenli olarak yenmesi çok önemlidir. Çocuğunuzun arkadaşları veya kalabalık ortamda yemek yemesinin, yeme davranışını olumlu etkileyeceği unutulmamalıdır. Çalışma şartlarından dolayı tüm ebeveynler aynı saatte evde olmayabilir ancak yemek saatinde hangi ebeveyn evdeyse çocuğunuzla birlikte sofraya oturup yemek yiyebilir. Çocuğunuzun masaya oturması için bir oyuncak sunabilirsiniz, ancak öğün başladığında oyuncak uzaklaştırmalısınız.

Çocuğunuzla birlikte fast-food restoranlarına sık gitmeniz ve çocuğunuzun tabağındaki besinleri bitirmesi için zorlamanız obezite riskinin arttırdığını lütfen unutmayın. Çocuğunuzu tatlılarla, çikolata, gofret vb. ile ödüllendirmemelisiniz.

Öğünler arasında 3-4 saatlik aralar olmalıdır. Küçük çocuklar için 3 ana öğün ve akşamüzeri 1 ara öğün sıklıkla yeterlidir. Besleyici ara öğünler tüketimi teşvik ederek çocuğunuzun atıştırmalardan uzak durması ve fazla ağırlık kazanmasını engellenmiş olursunuz. Ara öğünlerde; simit, peynir, ayran, küçük peynirli sandviçler, meyve, sebze veya taze sıkılmış meyve suları vb. gibi besinler tercih edebilirsiniz.

Susama durumunda sadece su vermelisiniz.

Çocuğunuzun neofobisine saygı göstermelisiniz ve vazgeçmeden önce çocuğunuza aynı gıdayı yaklaşık 10-15 defa sunmalısınız.