Çocuklarda Ekran Bağımlılığı 1
20
Nis

Çocuklarda Ekran Bağımlılığı

Çocuklarda ekran bağımlılığı okulların tatil edilmesi ile artış göstermektedir. Eğer bu konuda doğru sınırlar belirlenmez ise çocukların sağlığı ve gelişimi ciddi bir şekilde etkilenmektedir. Öncelikle çocukların televizyon, tablet, telefon vb. gibi cihazlarla fazla vakit geçirmesi kilo problemi ve obezite artışına neden olmaktadır.

Bunun birinci nedeni özellikle televizyonda gösterilen yüksek kalorili gıdaların reklamlarıdır. Bu reklamlar çocukların beslenmesini etkilemektedir. Her gün televizyon izleyen çocuklar genellikle sağlıksız, yüksek şekerli ve kalorili yiyecek veya içeceklerin 10-13 kez reklamına maruz kalır. Bu yüzden çocuklar ekran izleme sırasında farkında olmadan yemek yemeye teşvik edilir. Ve bu tüketim isteği daha çok “abur cubur” diye tabir edilen yüksek şekerli ve kalorili atıştırmalıklar olur.

Bir diğer neden ise, çocukların ekran başındayken uzun süre hareketsiz kalmasıdır. Ne yazık ki bir yetişkin video, dizi veya film izlemeye başladığında zamanın nasıl geçtiğini çok anlamayabilir. Aynı durum çocuklar için de geçerlidir. Sürekli başka bir video izletmeye programlanmış uygulamalar çocukların farkında olmadan uzun süre ekran başında kalmasına neden olur. Bu da uzun süre hareketsiz kalmasına sebebiyet verir. Bu hareketsizlik çocukların hem sağlığını tehdit etmektedir hem de kilo problemi yaşamalarına neden olabilmektedir. Bu yüzden yaşa uygun süre mutlaka belirlenmelidir.

Doğru atıştırmalıkları sunun. TV izlerken çocuklar daha düşük kaliteli besinler tüketmektedir. Bu düşük kaliteli, şekerle tatlandırılmış içecekler veya daha yüksek yağlı/şekerli yiyecekler yerine çocuğunuza taze meyve ve çiğ kuruyemişleri alternatif olarak sunun. Unutmayın ki tek başına markete gidemeyecek yaşta olan çocuklar evde olmayan yiyecekleri tüketemez. Bu yüzden evinize sağlıksız paketli ürünleri almayın.

Yemek yerken her türlü ekranı izlemekten kaçının. Hem sofra kültürümüzü hem de sağlığınızı korumak için yemek sırasında televizyon izlemeyin. Yoğun hayat temposunda ailecek vakit geçirebildiğiniz nadir yerlerden birinin sofranız olduğunu unutmayın. Bu yüzden dikkatleri dağıtacak herhangi bir şey olmadan düzenli, sağlıklı bir şekilde yemek aile bağlarınızı kuvvetlendirir ve sağlığınızı tehdit etmez.

Reklamsız çocuk programlarını izleyin. Reklamları ileri sarmak için çocuklara uygun DVD satın alabilir veya programları kaydedebilirsiniz. Televizyon izlerken ise reklamlarda başka kanalı açmak güzel bir seçenektir.

Birlikte yiyecekler hakkında bilgi edinmek için zaman ayırın. Birlikte bir fidan büyütmeyi, pandemi dönemi bittiğinde pazar ziyaret etmeyi veya markette ürünler bölümüne göz atmayı deneyin. Daha büyük çocuklara besin içeriğinin yazılı olduğu etiketin nasıl kullanılacağı ve daha sağlıklı yiyecekler için alışverişe nasıl yardım olduğunu öğretin.

Çocukların mutfakta yardımcı olmasına izin verin. Küçük çocukların öğrenme ve yardım isteği vardır. Salata için marul yapraklarını yırtmak veya sofrayı kurmada taşıyabileceği gereçleri taşıtmak gibi basit görevleri vermek besinlerle doğru ilişki kurmak ve birlikte vakit geçirmek için güzel bir fırsattır.

Ekran süresi için sınırlar belirleyin. Her yaştan çocuk televizyon ve diğer elektronik cihazların önünde fazla zaman harcamaktadır. Bu zamanın bir kısmı eğitim faaliyetlerini içermesine rağmen, sağlık ve gelişimlerini nasıl etkileyebileceği konusunda hala endişe mevcuttur. Amerikan Pediatri Akademisi, 2-5 yaş arası çocuklar için günde bir saatten az ekran süresi ve okul çağındaki çocuklar için bir aile medya planı kullanılmasını önermektedir. İki yaşın altındaki çocuklara ekran hiç seyrettirilmemelidir. Çocuklara 13-14 yaşından önce telefon alınmamalıdır.

Rol model olduğunuzu unutmayın. Çocuklar başkalarını gözlemleyerek çok şey öğrenirler. Bir ebeveyn olarak, daha sağlıklı yiyecekler ve içecekler seçmek, elektronik cihazların kullanımını sınırlamak, çocuklarınızda teşvik etmeye çalıştığınız alışkanlıkları güçlendirmeye yardımcı olur.

Spora teşvik edin. Çocuklara küçük yaşlarda fiziksel aktivite alışkanlığı kazandırılması sağlığı için çok önemlidir. Birçok rehberde okul ve ergenlik çağındaki çocuklar için günlük 60 dakika orta şiddetli fiziksel aktivite önerilmektedir. İnternetten birlikte yapabileceğiniz spor videoları bularak onu bu konuda teşvik edebilirsiniz. Ayrıca oyun çağındaki çocuğunuzla eğlenceli oyunlar oynayarak da onun temel ihtiyacını karşılamış olursunuz. Bu yöntemlerle iletişiminizi kuvvetlendirebilir ve ortak güzel vakit geçirebilirsiniz.