Çiğ Sütün Sağlığa Etkisi 1
27
Şub

Çiğ Sütün Sağlığa Etkisi

Çiğ sütün sağlığa olan etkileri hala tartışılmaktadır. Özellikle pastörize sütler hakkında medyada çok fazla yanlış veya eksik bilgiler paylaşılmakta. Öncelikle pastörizasyon, insan tüketimi için çiğ sütü güvenli hale getirmek için etkili bir yoldur. Sütteki hastalık yapabilecek mikroorganizmaların sayısını azaltmak ve sütün raf ömrünü uzatmak için gerçekleştirilir. Çünkü çiğ süt mikrobiyolojik açıdan hastalık yapabilecek mikroorganizmalar için besleyici ve çoğalmaları için uygun bir besindir. Günümüzde pastörizasyon işlemi olarak süt 72-74 derece sıcaklıkta 15-30 saniye ısıtılıp hızla 4 dereceye soğutulmaktadır.

Pastörizasyon besin değeri kaybettirir mi?

Çiğ sütü tüketmeyi tercih eden çoğu insan pastörizasyon işleminin sütteki önemli besin öğelerini yok ettiğini iddia etmektedir. Ancak bu iddiaların güvenilir bilimsel kanıtların yoktur. Söylenenlerin aksine pastörizasyon sırasında sütün besin kalitesinde önemli bir değişiklik olmamaktadır. Sütün yağda çözünen A, D, E ve K vitaminleri ile suda çözünen B vitaminleri miktarlarında sağlığı tehdit etmeyecek kadar küçük kayıplar olur. Ayrıca bu işlem sütün en önemli özelliklerinde bir tanesi olan kalsiyum içeriğini önemsiz bir şekilde etkiler.

Neden pastörize süt?

Marketlerde satılan sütün aksine çiğ süt pastörize edilmez. Pastörizasyon sütün besin değerini etkilemese de  Salmonella enterica, Escherichia coli, Burcella gibi hastalığa neden olan bakterileri öldürür. Bu bakterilerin neden olduğu hastalıklar ishal ve kusmadan felç, böbrek yetmezliği ve inmeye kadar değişebilir.

Çiğ sütü bildiğiniz üreticiden alsanız bile %100 güvenli değildir. İnekler, derisi üzerinde büyüyen bakterilerin yanı sıra kire, kemirgenlere ve dışkıya maruz kalabilmektedir. Bunlardan en az miktarda bakteri bile süte geçtiğinde, hızla büyür ve çoğalır. Denetlenmediği için de fark edilmesi mümkün olmaz. Satın alındığında içilerek, koklanarak veya yudumlanarak bakteri bulaşması olup olmadığını anlamanız mümkün değildir.

Pastörize sütler çiğ sütün aksine sağlık ile ilgili riskleri taşımaz. Sağlığınızı geliştirmek için besin öğelerinden zengin ve güvenli olan kapalı sütleri tercih edin.

Sütün raf ömrünü uzatmanın yolları

  • Çiğ süt yerine pastörize süt tercih edin.
  • Süt ve diğer süt ürünlerini alışverişinizin sonuna doğru satın alın, böylece oda sıcaklığında daha az zaman harcarlar.
  • Süt ve diğer süt ürünlerini buzdolabının en soğuk bölümünde saklayın, sütü asla buzdolabının kapısında, kapının açılmasından ve kapanmasından daha sıcak havanın alınabileceği yerlerde saklamayın.
  • Süt açıldıktan sonraki bir hafta içerisinde tüketin. Soya, badem veya hindistan cevizi sütü gibi sütler ise yedi-on gün içinde tüketilmelidir.
  • Kapağını sıkıca kapattığınızdan emin olun.
  • Dondurmanın raf ömrü iki ila dört aydır. Bakteri büyümesinin önemli ölçüde yavaşlattığı için daha soğuk sıcaklıklarda yani dondurucuda saklanır.