İntermittent Fasting
06
Tem

Aralıklı Oruç ( İntermittent Fasting)

Aralıklı oruç son zamanlarda sosyal medyada ve haberlerde çok fazla konuşuluyor. Bu tip beslenmenin etkileri ve uygulanabilirliği kişiden kişiye göre değişebilir. Şuan için kilo kaybı, kolesterol ve insülin seviyeleri gibi konularda, kaloriyle sınırlı diyetlerden daha fazla veya daha az etkili olduğuna dair geçerli bir kanıt yoktur. Ayrıca diğer önemli sağlık belirteçleri olan uyku ve fiziksel aktivite üzerindeki etkileri hakkında da yeterli veri yoktur. Yapılan tüm çalışmalar kısa süreli olduğu için aralıklı açlığın uzun vadeli etkileri henüz bilinmemektedir. Şuanda bilim dünyasının hala birçok soruya cevap bulamadığı ve zayıflama için bir çözüm olarak düşünülen aralıklı orucun üç çeşidi vardır.

24 Saat Açlık

Oruç günlerinde hiçbir yiyecek veya kalorili içecek tüketilmez. Su, sade kahve ve çay gibi kalorisiz içeceklere tüketilebilir. Oruç olmayan günlerde, sağlıklı beslenmeye devam edilir. Zorlayıcı bir oruç modelidir. Peki, kilo kaybı için etkili midir? Yapılan araştırmalar normal düşük kalorili diyet ile sağlanan kilo kaybıyla eşit olduğunu bulmuştur. Bu tip aralıklı oruçta, oruç tutulmayan günlerde normalden fazla yeme riski yüksektir. Ayrıca, bu yeme düzeninin sağlık üzerindeki uzun vadeli etkileri henüz bilinmemektedir. Kilo kaybına bir yaklaşım olarak daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

5:2 Açlık

5: 2 olarak adlandırılan başka bir çeşit aralıklı oruç, haftada iki gün oruç tutmaktan oluşur. Haftanın diğer beş günü ise normal sağlıklı beslenmeye devam edilir. Kilo kaybı konusunda kilo verme diyetlerine göre anlamlı kilo kaybı gözlemlenmemiştir. Şu anda bu diyet düzeninin fazla kiloları kaybetmenin güvenli ve etkili bir yolu olup olmadığını bilmek için yeterli araştırma yoktur.

16:8 Açlık

Bu tip aralıklı oruç kalori alımını esas olarak uyanma saatleriyle sınırlar. Amaç, günde 8-12 saat oruç tutmaktır ve bunun büyük bir çoğunluğu uyku ile geçer. Bu tip oruç, yemekten sonra atıştırma yapmayan veya uyandıktan hemen sonra kahvaltı eden insanlar için daha uygundur.

Aralıklı oruç tutmak bazı kişiler için sağlık riski oluşturabilir. Bu nedenle diyabet hastaları, hamile veya emziren kadınlar, yeme bozukluğu veya bozuk yeme geçmişi olan kişiler için önerilmez. Özellikle ilaç kullanan kişilerin aralıklı oruç uygulamadan önce doktoruyla görüşmelidir. Uzun süre aç bırakan aralıklı oruç modelini uygulamak çok fazla planlama gerektirdiği ve yoğun açlık hissiyatı yaratabileceğinden dolayı yaşam tarzınıza uygun olmayabilir. Bu tarz kısıtlayıcı diyetler kısa vadeli sonuçlar verebilir. Başlangıçta kaybedilen ağırlığın yeniden kazanılmasıyla sürdürülebilir ve uzun vadeli olmayabilirler. Gerçekçi, sürdürülebilir, uzun vadeli değişiklikler için lütfen bir diyetisyene danışınız. Ayrıca sağlıklı kilo verme ile ilgili sağlıklı zayıflama ipuçları yazımı da okuyabilirsiniz.